Printre ingredientele care ne ajută să îi facem pe copii să se implice cât mai mult în activitățile matematice este și libertatea de a alege exercițiile și problemele pe care le au de lucrat în mod individual, în clasă sau acasă, sau ordinea în care să le rezolve, dintr-o listă de exerciții și probleme propuse.
Astfel, mai ales în perioadele de recapitulare, putem oferi liste (oferta zilei am numit-o noi) din care elevii să aleagă un număr prestabilit de exerciții și probleme pe care să le rezolve în mod individual sau chiar în perechi.
O altă libertate pe care le-o putem acorda este și alegerea numărului de exerciții sau probleme dintr-un anumit tip, pe care să le exerseze individual dintr-o listă care cuprinde mai multe tipuri de exerciții și probleme, făcându-i să conștientizeze că exersarea este necesară pentru consolidarea unor cunoștințe și deprinderi matematice lăsându-i pe ei să aprecieze unde au nevoie de mai multă exersare punându-i la sfârșit să și motiveze verbal alegerea. În aceste situații putem chiar permite lucrul în perechi, copiii putându-se ajuta cu explicații fără să rezolve aceleași exerciții și probleme.
Desigur că nu vor alege poate bine sau în folosul lor din prima astfel de activitate, dar dacă îi obișnuim dându-le din când în când astfel de cerințe și discutând alegerile lor, ei vor deveni mai conștienți de capacitățile lor și mai interesați de îmbunătățirea și îmbogățirea cunoștințelor.
Pentru unii poate sună utopic, dar eu vă asigur că am lucrat astfel cu copiii și funcționează. Am câștigat în timp încrederea că elevii știu să aleagă dacă se discută cu ei, dacă li se cere părerea, dacă sunt implicați în dezvoltarea lor.