Metoda figurativă de rezolvare a problemelor este o metodă care se învață după ce elevii au învățat toate cele patru operații matematice. Este metoda prin care la ciclul primar rezolvăm probleme care mai târziu se rezolvă prin două ecuații cu două sau mai multe necunoscute, la ciclul gimnazial, făcând astfel trecerea mai ușoară, într-un mod mai intuitiv.
Am realizat o serie de filmulețe care iau fiecare tip de problemă în parte, iar acesta este un filmuleț introductiv care prezintă cei trei pași pentru rezolvarea oricărei probleme prin metoda figurativă. Sunt prezentați pe două tipuri de probleme.
Buna ziua,va rog daca ati putea sa imi explicati prin metoda figurativa urmatoarea problema.
Ghiorghita are 142 de timbre, iar Codrin are 56 de timbre. Cate timbre trebuie sa-i dea Ghiorghita lui Codrin pentru a avea de doua ori mai multe timbre decat acesta?
Putem incepe de la informatiile din intrebarea problemei, adica la final ,Gheorghita va avea de 2 ori mai mult decat Codrin, iar impreuna 142+56=198 timbre.\
Reprezentam grafic astfel:
G ______ ______
C ______
Observam ca vor fi trei parti egale cu nr de timbre pe care il va avea codrin, adica: 198:3=66.
Dar Codrin are doar 56,deci a mai primit un nr de timbre egal cu diferenta: 66-56=10
N-am citit restul comentariilor. Scuze !
Aceasta este o problemă atipică și doar o parte o rezolvăm prin metoda figurativă.
În primul rând vedem cu cât este mai mare numărul timbrelor lui Gheorghiță decât dublul timbrelor lui Codrin. Codrin are 56 de timbre, deci dublul timbrelor lui este 56*2=112. Gheorghiță are 142 deci cu 142-112=30 de timbre mai mult decât dublul timbrelor lui Codrin. Din aceste 30 de timbre trebuie să îi dăm câteva lui Codrin în așa fel încât lui Gheorghiță să îi rămână tot dublul față de numărul timbrelor lui Codrin pentru că 112 din câte Gheoghiță le are deja sunt dublul față de câte avea Codrin.
Și acum intervine metoda figurativă: vom desena un segment pentru a reprezenta timbrele pe care i le dăm lui Codrin iar pentru a reprezenta timbrele care îi vor rămâne lui Gheorghiță vom desena două segmente, fiecare egal cu cel al lui Codrin pentru că timbrele rămase lui Gheorghiță trebuie să fie tot dublul celor date lui Codrin. Avem astfel 3 segmente egale care împreună reprezintă 30 de timbre. Pentru a afla valoarea unui segment vom împărți 30 la 3 si obținem 10. Îl scriem pe fiecare segment și observăm că 10 e numărul timbrelor pe care Gheorghiță trebuie să le dea lui Codrin.
Facem verificarea: Codrin va avea acum 56+10=66 de timbre iar Gheorghiță 142-10=132 de timbre adica (66*2=132) dublul timbrelor lui Codrin.
Dacă ceva nu e clar, aștept întrebări. 🙂
Complicat si alambicat! Aflati cat au amandoi , desenati un seg la C si doua la G . Aflati cat ar avea C dupa ce primeste, faceti diferenta cu ce a avut si gata! (142+ 56):3- 56 = 10!
Aveti dreptate, e mai usor in acest mod. 🙂
Din suma nr 31,44,25 scădeți diferența nr 87 si 54
Îţi mulţumim Cristina pentru ajutorul pe care ni-l dai în rezolvarea acestor probleme. Pentru că o faci atât de bine, poate reuşeşti să postezi şi exemple de probleme care se rezolvă prin metoda comparaţiei sau a mersului invers. Ne-ar fi de mare folos.
Cu plăcere! Multumesc frumos pentru sugestie. Urmeaza! 🙂